Aktualnie czytasz:
Czy warto zdawać na prawo jazdy AM 2019? 
3058 1

Czy warto zdawać na prawo jazdy AM 2019? 

autor: Przemysław Borkowski2 stycznia 2019

Prawo jazdy kategorii AM przyczyniło się do znaczącego spadku chętnych do zdobywania uprawnień na najmniejsze motocykle. Czy jest w ogóle sens podchodzić do egzaminu na prawko AM? 

W przeszłości cytowaliśmy statystyki dotyczące ilości wydawanych praw jazdy kategorii AM w Polsce. Proszę zapiąć pasy: w 2013 r. wydano 13 praw jazdy kat. AM, w 2014 – 62; w 2015 – 77, w 2016 – 136, w 2017 r. 156. W blisko 40 milionowym państwie poniżej 200 nastolatków zdobywa uprawienia do jazdy motorowerami. W taki sposób chcemy edukować najmłodszych kierowców? 

Prawo jazdy AM – problemem jest cena

Problemem numer 1 w zdobywaniu prawa jazdy kategorii AM jest oczywiście cena. W przeszłości, gdy funkcjonowała karta motorowerowa, egzamin kosztował maksymalnie kilkadziesiąt złotych i dobywał się na boisku, przy szkole, przy komendzie policji. Funkcjonariusz przepytywał nas z przepisów, patrzył jak posługujemy się motorowerem i… już! Oczywiście takie rozwiązanie w XXI wieku mogłoby być niebezpieczne, zwłaszcza jeśli popatrzymy na natężenie ruchu na drogach. Czy oznacza to jednak, że prawo jazdy AM musi kosztować 1000 zł? 

Badanie lekarskie to wydatek rzędu 100 zł. Kurs w OSK (coraz mniej szkół posiada motorowery na stanie) to wydatek nawet rzędu 1000 zł. Najtańsze jakie udało nam się znaleźć kosztowały ok. 600 zł. Egzamin teoretyczny i praktyczny to 170 zł, a opłata za wydanie dokumentu to 100,50 zł. Całość może wymieść od 870,50 zł do 1270,50 zł. 

 
Czytaj
REKLAMA

Zabrakło energii do działania? Pomyśl o zmianie akumulatora

Postaw na markę akumulatorów Moretti. Przygotuj się do nowego sezonu już dzisiaj.

Czy to oznacza, że młodzi jeżdżą bez uprawnień?

W innym artykule przygotowaliśmy małą wyliczankę, która dodaje do układanki kolejny przykład dlaczego prawo jazdy kategorii AM jest niepopularne. Jeśli w wieku 14 lat musimy wydać blisko 1000 zł na AM, a już dwa lata później możemy ubiegać się o A1, to czy warto inwestować?

  • prawo jazdy kategorii AM; od 14 lat, poj. do 49 ccm, moc do 4 kW, V-MAX 50 km/h
  • prawo jazdy kategorii A1; od 16 lat, poj. do 124 ccm, moc do 15 kW
  • prawo jazdy kategorii A2; od 18 lat, pojemność dowolna, moc do 35 kW 
  • prawo jazdy kategorii A; od 24 lat lub od 20 lat jeśli kierowca posiadał A2, bez ograniczeń 

Najrozsądniejsze z powyższego wydaje się prawo jazdy kategorii A2 i podchodzenie do kategorii A po kilku latach. Niestety, oznacza to, że wielu nastolatków porusza się bez uprawnień. Nie tylko bez uprawnień na motorowery, ale także na większe pojemności (np. 125-ki). Taka sytuacja jest niebezpieczna – nikt nie ma kontroli nad umiejętnościami i znajomością przepisów kierowców, a w razie wypadku całą odpowiedzialność przejmują rodzice.

O sprawie więcej mówił Leszek:

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
100%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
1 Komentarze
  • das
    3 stycznia 2019 at 00:33

    1.Badanie lekarskie – 200zł – jest to sztywno zapisane w prawie, więc całość >1000zł przy 1 egzaminie. Jeszcze trzeba wyrobić dowód osobisty/paszport. DO jest wydawany bezpłatnie.
    2.v-max 45km/h a nie 50! W teorii 🙂
    3.A1: 125cm3 i 11kW, a 15kw dla trójkołowców bez ograniczenia pojemności
    4.Czy warto… trudno jednoznacznie odpowiedzieć. AM jest najtańsze, najszybsze (10h), najłatwiejsze do zdania i najwcześniej można je zrobić – 14lat. Po A1 masz tańsze kursy na A2 i A (bo o połowę krótsze). Po A2 z kolei możesz szybciej zrobić A. Kat.B+3 lata może dać nam w praktyce A1 w wieku 21lat a AM w wieku 18lat. Jeśli ktoś nie musi lub nie chce lub nie ma kasy to niech robi B a później w wieku 24lat pełne A. Z drugiej strony kat.B nie da żadnej umiejętności do prowadzenia motorowerów czy motocykli tylko albo aż uprawnienia. A w życiu potrzebne jest jedno i drugie.
    Generalnie chyba ustawodawcy chodziło by ograniczyć dostęp do jednośladów młodym ludziom i (nie)stety to im się udało. Z AM problemów jest więcej i o innej naturze. Np. urodzeni przed ’95 mogą jeździć na motorowerach na DO, ale 4.kołowcami już nie. Aby nimi jeździć muszą zdawać AM na … motorowerze 🙂 Inna sprawa, że większość tych starszych ludzi mających pozwolenie do jazdy motorowerem i wieloletnią praktykę nie zdałaby tego egzaminu na AM.