Czy dozownik oleju w skuterze 2T działa poprawnie? Sprawdź!

Najgorszym, co może spotkać posiadacza skutera czy motoroweru z silnikiem dwusuwowym jest awaria dozownika oleju, prowadząca do zatarcia się silnika. Chyba nikt nie chciałby, aby przytrafiła mu się taka sytuacja. O ile trudno jest wychwycić nagłe zatkanie się rurki lub awarię pompy oleju to sprawdzenie regulacji dozownika jest dosyć łatwe. Jak to zrobić?

Wbrew pozorom nie jest to trudne ani nie wymaga znania budowy elementów pojazdu. Do kontroli dozownika wystarczą pieniądze na benzynę, olej do dozownika, duża strzykawka, kartka papieru i długopis. Zaczynamy.

  • Tankujemy skuter do pełna, aby móc w późniejszym czasie określić ilość zużytego paliwa.
  • Uzupełniamy olej w dozowniku do pełna lub do poziomu maksimum, jest to konieczne z tego samego powodu co dotankowanie paliwa.
  • Kolejnym krokiem jest przejechanie odcinka testowego – oczywiście nie musi on być pokonywany za jednym razem. Najmniejszy proponowany przez nas dystans to 100km, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby zrobić więcej kilometrów. W takim wypadku należy jedynie pamiętać, żeby ilość zatankowanego paliwa zapisywać na kartce.
  • Gdy już przejedziemy określoną wcześniej trasy podjeżdżamy na stację benzynową i tankujemy skuter do pełna oraz przepisujemy na kartkę ilość zatankowanego paliwa, np. 4L.
  • Następnie uzupełniamy olej w dozowniku. Tutaj do odmierzenia ubytku posłuży nam strzykawka. Nabieramy w nią oleju i przelewamy do dozownika, mierząc w ten sposób ilość oleju, którą musieliśmy dolać, przykładowo 100ml = 0,1L.
  • Teraz wystarczy porównać wartość zużytego paliwa i oleju na zasadzie proporcji, czyli mnożenia “na krzyż”:

0,1L – 1

4L – x

  • Tak wygląda zapis po wymnożeniu:

0,1L * x = 4L * 1

0,1x = 4

  • Po wymnożeniu mnożymy obie strony równania o taką wartość, aby po lewej stronie pozostało 1x. Aby wiedzieć ile razy musimy wymnożyć obie strony równania wystarczy podzielić 1 liczbę stojącą przed x, czyli np. 1 : 0,1 = 10 – tyle razy mnożymy.

0,1Lx = 4L /*10

  • Po wykonaniu działania otrzymujemy brakującą liczbę, oznaczenie litra pomijamy:

1x = 40

  • Podstawiając x do proporcji otrzymujemy wartość naszej mieszanki, w naszym przykładzie jest to 1:40. Oznacza to, że na 1 litr oleju przypada 40 litrów benzyny. Im druga cyfra jest wyższa tym mniej oleju podaje dozownik i na odwrót, niska cyfra oznacza większy stosunek olej:benzyna.
  • Prawidłowa mieszanka oleju i benzyny powinna wynosić od 1:50 do 1:40.

Jeżeli ilość oleju podawana przez dozownik naszego pojazdu odbiega od wartości prawidłowych, należy niezwłocznie poddać pompę oleju regulacji lub naprawie. Jest to najbardziej opłacalne w przypadku w miarę nowych pojazdów o małym przebiegu. W starszych pojazdach o dużych przebiegach użytkownicy często decydują się na demontaż dozownika, z uwagi na duże ryzyko jego awarii. Własnoręczne robienie mieszanki w baku daje wtedy pewność, że silnik jest właściwie smarowany.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Warto pamiętać, że mieszanka uboga w olej może uszkodzić silnik. Zbyt duża ilość oleju nie zostanie przepalona przez silnik, odłoży się na świecy i zostanie wydalona wydechem. Kapiący z tłumika olej to nie jedyny efekt, to czego nie widać to osadzający się w tłumiku i katalizatorze mix oleju i produktów spalania. O ile świecę wymienić jest łatwo, to rozcinanie i czyszczenie wydechu nie należy do najlżejszych – warto o tym pamiętać robiąc mieszankę czy ustawiając dozownik.

Inne publikacje na ten temat:

8 opinii

  1. Tylko, że jeśli silnik jest dedykowany pod dozownik to nie możemy przerobić go na smarowanie mieszankowe dlatego, że łożysko tłoka nie będzie dobrze smarowane i może się zatrzeć…

    Prawda to czy fałsz?

  2. IMO fałsz. Wiem, że w silnikach Minarelli bez problemu wywalają dozownik. Chińskie skutery mają kopie tych silników, więc nie powinny mieć innych rozwiązań. Łożyska nie są osobno smarowane, wszystko smaruje paliwo przepływające przez skrzynię korbową do przestrzeni nad i pod tłokiem. Jedyne o czym trzeba pamiętać przy robieniu mieszanki to to, żeby przed jazdą “potrząsnąć” skuterem na lewo i prawo, żeby się olej w baku przemieszał ;).

  3. No to super i cieszy mnie to bardzo. Pytanie tylko jak zaślepić wężyk od dozownika? Starczy dać wkręt zatykający wylew ze zbiorniczka? Czy coś przed samym silnikiem? Mieszankę robiłbym w karnistrze i dolewał więc o dokładność wymieszania się nie martwię…

  4. Witam, wyszło mi: 1:52, tyle że pomiar nie był baardzo precyzyjny. Jak myślicie, skoro skuter ma już ponad 4500 przebiegu to opłaca to się idealnie sprawdzać? Dodam jeszcze, że mechanik mi ostatnio gaźnik regulował i nie wiem czy dobrze ilość oleju ustawił. Może się mylę, może poprostu tej ilości oleju się nie ustawia. Po regulacji gaźnika zrobiłem już ok 300 km. Poradzicie coś? 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button