Aktualnie czytasz:
Ceny OC na motocykle i skutery w 2014 roku
13

Najniższą i najwyższą cenę OC dla posiadacza motocykla lub skutera różni w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego nawet kilkaset złotych. Niezależnie od miejsca rejestracji pojazdu.

Po I kwartale 2014 r. można mówić o ożywieniu na rynku motocykli i motorowerów (m.in. skuterów o pojemności do 50 cm3). Według danych IBRM Samar w porównaniu z poprzednim rokiem nowych nabywców znalazło w tym czasie o 25,6% więcej maszyn – wzrost z 15,525 do 20,892 sprzedanych nowych i używanych pojazdów. Na tle 2013 r. szczególnie intensywnie rosła liczba pierwszych rejestracji używanych motocykli – w lutym o 46,7%, w marcu o 44,3%. Nowi właściciele jednośladów prędzej czy później będą musieli zainteresować się kupnem obowiązkowej polisy OC dla posiadaczy motocykli i skuterów. Jak wynika z danych multiagencji CUK Ubezpieczenia, w porównaniu z minionym rokiem ceny OC niemal nie drgnęły. Ile dokładnie kierowcy muszą zapłacić i na co powinni zwrócić uwagę?

Cenowa stagnacja ma swoje plusy i minusy. Ubezpieczenie jest obowiązkowe i trzeba za nie zapłacić, więc kierowców na pewno ucieszy brak podwyżek. Jednocześnie właściciele jednośladów powinni uważać na różnice w cenach pomiędzy różnymi towarzystwami. Nadal wynoszą one nawet kilkaset złotych, a polisa OC jest taka sama u każdego ubezpieczyciela. W rezultacie, jeśli nie zna się ofert przynajmniej kilku towarzystw, można sporo przepłacić – wyjaśnia Przemysław Grabowski, ekspert multiagencji CUK Ubezpieczenia.

Warto bardziej szczegółowo przyjrzeć się cenom OC dla posiadaczy jednośladów.  Wyliczenia przeprowadzono przy założeniu, że kierowcą jest 30-latek, który ma prawo jazdy od 10 lat, OC opłaca nieprzerwanie od 5 lat i do tej pory nie zgłaszał do ubezpieczyciela żadnych szkód. Motocykl, który zamierza ubezpieczyć, to 7-letnia Honda CBF 600 o mocy 57 kW i pojemności 600 cm3, natomiast skuter to Peugeot Speedfight 2 z 2008 r. – moc: 4 kW, pojemność: 50 cm3.

„Spłaszczone” ceny w miastach

Ubezpieczenia OC na motocykle czy skutery, odwrotnie niż polisy dla właścicieli samochodów osobowych, nie różnią się w wyraźny sposób ze względu na miejsce zarejestrowania pojazdu. Są też od nich znacznie tańsze. Najniższe składki na motocykl w poszczególnych miastach wojewódzkich zaczynają się od łódzkiej ceny 84 zł, a kończą na 128 zł w Warszawie. Mniej kosztuje ubezpieczenie skutera – od 55 zł w większości miast wojewódzkich do 62 zł w stolicy. Dla porównania w tym samym okresie 2013 r. ten sam kierowca najtaniej ubezpieczyłby motocykl za 92 zł, natomiast skuter za 54 zł.

Dla właścicieli OC na motocykle i skutery o wiele ważniejsze od rozbieżności cen między miastami są różnice cenowe pomiędzy poszczególnymi towarzystwami w obrębie jednego miasta. Znając je, kierowcy są bowiem w stanie określić, ile mogą zaoszczędzić. Obrazuje to przykład Wrocławia, gdzie najtańsza polisa dla motocyklisty kosztuje 106 zł, ale najdroższe OC to już 660 zł składki, czyli aż o 554 zł więcej. Ten mechanizm powtarza się niezależnie od lokalizacji, a rozpiętość cenowa w miastach wojewódzkich waha się dla kierowcy z przykładu od 532 zł w Warszawie do 576 zł w Łodzi (różnice w przypadku skuterów mieszczą się natomiast w przedziale 598-605 zł).

Jeśli cena za OC wyda się właścicielowi motocykla czy skutera podejrzanie wysoka, to powinien potraktować to jako sygnał do sprawdzenia ofert także innych towarzystw. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że chociaż jeden ubezpieczyciel będzie skłonny ubezpieczyć go taniej, co pozwoli mu zaoszczędzić do kilkuset złotych – mówi Przemysław Grabowski.

Źródło: multiagencja CUK Ubezpieczenia
Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Przemysław Borkowski
Przemysław Borkowski
10 od lat po Warszawie na dwóch kołkach. Piórem od lat po kartce. Przemysław Borkowski jest absolwentem dziennikarstwa na UW. Od najmłodszych lat pasjonuje się motoryzacją, zwłaszcza jednośladami. W swojej pracy łączy umiejętności zdobyte przez lata doświadczenia w prasie wraz ze swoją pasją. | Redakcja | Google+
13 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    10 kwietnia 2014 at 21:00

    Ja w PZU w Mławie mając 25 procent zniżki zapłaciłem za motorower 71 zł za rok.

  • Zdjęcie profilowe Krzoku4
    10 kwietnia 2014 at 21:34

    Ja dopiero w sierpniu płacę, aktualnie mam 10% i w ubiegłym roku płaciłem 107zł za OC w PZU(okolice Częstochowy). Ciekawe jak będzie w tym roku(teoretycznie powinienem mieć 20% zniżek za 2 lata bez szkodowej jazdy) . Mając 25% w PZU to bodajże 3 lata bezszkodowej jazdy? Dobrze pamiętam? A gdzie polecacie ubezpieczać skuterek, biorąc pod uwagę 2 lata bez szkodowej jazdy w PZU? Czy np. przy przeniesieniu zniżki liczą się od 0, czy przechodzą? Czy też uwarunkowane to jest zasadami konkretnego ubezpieczyciela?

  • Zdjęcie profilowe specops
    11 kwietnia 2014 at 07:04

    Ja płaciłem 38 zł 🙂

  • Zdjęcie profilowe Wombat
    11 kwietnia 2014 at 11:39

    jakże ci spamidioci sie błyskawicznie pojawiąją

  • Zdjęcie profilowe Vespa7
    11 kwietnia 2014 at 13:11

    Najlepiej skorzystać z porównywarek. Np. http://www.superpolisa.pl Poza tym oni ubezpieczaja w necie.

  • Zdjęcie profilowe specops
    11 kwietnia 2014 at 15:49

    Miyaga ty o takie żeczy to popytaj w PZU napewno ci wszystko wytłumaczą. Z tego co wiem to im wiecej pojazdów masz ubezpieczonych na siebie w PZU tym mniej płacisz.

  • Zdjęcie profilowe Miyaga
    11 kwietnia 2014 at 17:18

    a jeżeli np. ubezpieczę skuter w PZU i będę miał już jakieś zniżki to będą one obowiązywały przy ubezpieczania auta ?

  • Zdjęcie profilowe eadem
    11 kwietnia 2014 at 16:52

    Generalnie rynek firm ubezpieczeniowych dzieli się na tych co uznają i tych co nie uznają motorowerów. Generalnie wygląda to tak, że po roku bezszkodowej jazdy przysługuje ci 10% zniżki (tak ogólnie mówiąc) i za zebrane lata bezszkodowej jazdy przy odchodzeniu z firmy ubezpieczeniowej wnioskujesz o dokument potwierdzający uzyskane zniżki. Na takim dokumencie nie ma (nie powinno być) informacji jaki pojazd był ubezpieczony. Zatem idąc z tym papierem gdzie indziej masz zniżki. W każdym razie zaleta PZU jest taka, że nie robi problemu z wydaniem i akceptowaniem zniżek. Dla przykładu HDI wyda dokument, ale już robi problem przy przyjmowaniu zniżek \”niewiadomego pochodzenia\”.

  • Zdjęcie profilowe
    11 kwietnia 2014 at 19:52

    Na 60% zniżki pracujesz 8 lat, zniżki powinny być akceptowane bez względu na rodzaj ubezpieczonego pojazdu.

  • Zdjęcie profilowe Kisiu1981
    11 kwietnia 2014 at 20:15

    A ja głupi myślałem, że na 60 procent zniżki pracuję 6 lat… Miałem czwarty rok skuter, a dopiero 25 procent. Cóż – życie jest brutalne pod tym względem.

  • Zdjęcie profilowe
    11 kwietnia 2014 at 20:30

    Znajomy mi to kiedyś tłumaczył, w ubezpieczeniach mają 11 klas ubezpieczeniowych:
    3 klasa – podstawowa
    4 klasa – 10%
    5 klasa – 20%
    6 klasa – 25%
    7 klasa – 30%
    8 klasa – 40%
    9 klasa – 50%
    10 klasa – 55%
    11 klasa – 60%

    Wychodzi właśnie 8 pełnych lat bezszkodowej jazdy by mieć prawo do 60% zniżki.

  • Zdjęcie profilowe bartkaminski
    24 kwietnia 2014 at 15:21

    Mam maksymalne zniżki na OC i najtańsze – co mnie dość mocno zaskoczyło – okazało się być nasze rodzime PZU! Opłata na rok = 37zł. Dla mnie ideał:)!

  • Zdjęcie profilowe Anek
    30 kwietnia 2014 at 10:05

    Ja już za ubezpieczeniem się rozglądam, chociaż dopiero w lipcu ten temat mnie czeka.Ten artykuł całkiem konkretny. W CUK jeszcze nie byłem, ale liczyłem na tym ich kalkulatorze http://www.kalkulator-oc-ac.cuk.com.pl/ i wychodzi mi że muszę się tam ruszyć po OC.