BMW R 1200 RT: Wygodny, komfortowy i wypasiony motocykl turystyczny dla osób starszych i nie tylko. Dane techniczne, cena, zdjęcia, opinie

To jeden z najbardziej wypasionych motocyklowych krążowników do turystyki. Komfort BMW R 1200 RT może Cię zdziwić!

W skrócie
  • BMW R 1200 RT to jeden z najpopularniejszych motocykl turystycznych.
  • Historia modelu R 1200 RT siega motocykla R 100 RT, wyprodukowanego w Roku 1978.
  • Zanim pojawił się BMW R 1200 RT świat ujrzał R 100 RT, R 1100 RT oraz R 1150 RT. Każdy z tych motocykli dał się zapisać jako naprawdę solidny motocykl wycieczkowo-turystyczny.
  • Więcej historii motocyklowych znajdziesz na naszej stronie głównej, jednoslad.pl!

BMW R 1200 RT to synonim komfortu i motocyklowego luksusu. To przede wszystkim kawał motocykla o świetnym wyposażeniu, który się pochwalić lekkim prowadzeniem, pomimo że wcale na takiego nie wygląda. To maszyna stworzona z myślą o dalekich podróżach. Poznajcie historię, wyposażenie, dane techniczne oraz wady i zalety jednego z najpopularniejszych motocykli do turystyki. Przed Wami BMW R 1200 RT!

O BMW R 1200 RT napisano wiele i wydaje się, że najlepszym rozwiązaniem będzie streszczenie tego w kilku najważniejszych słowach: genialny, bardzo wygodny i niezawodny turystyk. I tyle by wystarczyło, ale nie dla nas – to kawał solidnego motocykla turystycznego, któremu należy się wyczerpujący artykuł. To sprzęt, z którym tysiące osób na całym świecie ma wspaniałe wspomnienia. To sprzęt, który dowiózł je na wakacje oraz to sprzęt, który służy im każdego dnia jako po prostu motocykl. BMW R 1200 RT zaskakuje na każdym polu!

W opiniach internautów utarło się, że turystyczny R 1200 RT jest motocyklem dla starszych osób, a to nie do końca jest prawda. Owszem, świetna ochrona przed wiatrem, arcywygodna pozycja za kierownicą oraz niezwykły spokój w prowadzeniu sprawia, że możesz pomyśleć o tym motocyklu w ten sposób. Z drugiej strony nie każdy młody człowiek szuka wariactw za sterami motocykla i część z nas chce po prostu dojechać ze swoją drugą połową na chorwackie wybrzeże. Czy można wyobrazić sobie do tego zadania lepszy sprzęt? No, nie.

Dlaczego utarło się, że BMW R 1200 RT jest motocyklem dla starszych osób?

Nie ma to nic wspólnego z nudą i małą ilością mocy. R 1200 RT naprawdę potrafi odpalić – mówimy przecież o motocyklu z silnikiem o pojemności 1170 cm3. Owszem, bawarskie silniki boksera oddają moc w charakterystyczny dla siebie sposób, ale tym bardziej nie możemy mówić o nudzie. Mam wrażenie, że często mylnie oceniamy tego typu motocykle z dwóch prostych powodów. Pierwszym jest wygląd – przyznacie kwestia bardzo prozaiczna. R 1200 RT to sprzęt o eleganckiej oraz stonowanej linii – agresywne, sportowe przetłoczenia czy nawiązania do serii S 1000 RR całkowicie nie odpowiadałyby by temu motocyklowi. Jednak to nie to decyduje w głównej mierze o opinii.

Zobacz również nasz film. Porównanie BMW R 1250 RT  z BMW R 1250 GS:

Tutaj zdecydowanie bardziej chodzi o cenę tego motocykla. Motocykle BMW nie należą do najtańszych – to logiczne. Za jakość wykonania, development (BMW słynie z tego, że bardzo często jako pierwsze wprowadza do swoich motocykli rozwiązania, o których konkurencja może pomarzyć) oraz wyposażenie trzeba zapłacić. Nie inaczej jest z modelem R 1200 RT. To sprzęt nafaszerowany elektroniką i chociaż był produkowany w latach 2005-2017, to wiele rozwiązań czy elementów wyposażenia z początków lat produkcji może do dzisiaj być uznana za coś niespotykanego.

BMW R 1200 RT. Najważniejsze informacje:

  1. Produkcja motocykla BMW R 1200 RT rozpoczęła się w roku 2005 i trwała do roku 2012
  2. W roku modelowym 2013 R 1200 RT otrzymał szereg zmian z silnikiem chłodzonym cieczą oraz mokrym, wielotarczowym sprzęgłem na czele.
  3. W ramie R 1200 RT znajduje się silnik o pojemności 1170 cm3, generujący moc 108 KM przy 7500 obr./min i moment obrotowy w granicach 115 Nm przy 6000 obr./min
  4. Historia modelu RT rozpoczęła się w roku 1978 za sprawą motocykla R 100 RT.
  5. Zanim pojawił się R 1200 RT świat poznał R 1150 RT, R 1100 RT oraz R 100 RT
  6. RT to skrót od niemieckiego reisetourer, co w wolnym tłumaczeniu oznacza motocykl turystyczny, wycieczkowy.

BMW R 1200 RT: historia niesamowitego motocykla turystycznego

Już dawno zdążyliśmy się przyzwyczaić, że jak bawarski producent pochwali się nowym motocyklem, to jest to jeden z najbardziej wypasionych sprzętów dostępnych na rynku. Nie inaczej było w roku 1978, kiedy BMW po raz pierwszy światło dzienne ujrzał motocykl o przydomku RT – mowa o modelu R 100 RT. Kiedy szersza publika nareszcie na własne oczy miała szansę go zobaczyć, na świecie zawrzało – był to jeden z najbardziej wypasionych motocykli jaki widział świat.

BMW R 100 RT
Oznaczenie RT nawiązuje to przeznaczenia motocykla RT – reisetourer, czyli motocykl turystyczny.

Potężny silnik, napęd wałem Cardana, odlewane aluminiowe koła, hamulec hydrauliczny, spora owiewka kryjąca kosmiczne zegary, komfort jazdy, przyspieszenie, a przypomnijmy: był roku 1978, u nas nadal rozwijano projekt WSK i z rozrzewnieniem wspominano Junaka M10. BMW R 100 RT zachwyciło praktycznie cały świat

Sukces tego motocykla był tak duży, że produkowano go aż do roku 1987. W końcu konkurencja zaczęła się tak mocno rozpychać łokciami, że opracowanie nowego modelu było jedyną rozsądną droga utrzymania dobrej sprzedaży i renomy marki. Co prawda nowe wcielenie R 100 RT nie było gwałtem na stylistyce motocykla i szaloną wizją degsingera, to poprawiono w nim sporo rzeczy. Najgłośniejszą zmianą było użycie jednostronnego wahacza, który jednocześnie był wałem napędowym.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

BMW R 1100 RT. Początek historii właściwej

Zupełnie tak jak w serii GS, tak w serii RT najbardziej przełomowym z technologicznego punktu widzenia przełomem był wprowadzenie do sprzedaży w roku 1995 modelu R 1100 RT. Motocykl otrzymał całkowicie nowy silnik – czterozaworowy, zasilany wtryskiem paliwa. To było coś! Oprócz tego pojawił się układ ABS, który w tamtych czasach mogliśmy znaleźć tylko w najlepszych motocyklach. Jednostka co prawda nadal posiadała dosyć toporną skrzynie biegów, ale w zawieszeniu pojawiło się innowacyjne zawieszenie znane już z modelu R 1100 GS – Telelever (przednie) oraz Paralever (tylne). Tak czy inaczej R 1100 RT dostało zawieszenie, w którym lagi nie odpowiadały za amortyzowanie nierówności i nie znajdował się w nich olej odpowiedzialny za tłumienie (był oczywiście, ale pełnił tylko funkcję smarującą). Rolę tą przejęła centralna kolumna amortyzująco-tłumiąca przykręcona do dużego wahacza.

Silnik dał się zapamiętać jako dosyć żywiołowy: 90 KM przy 7250 obr./min i 95 Nm przy 5500 obr./min – jednak tak naprawdę najbardziej lubił średni zakres obrotowy, zresztą zobaczcie na maksymalny moment obrotowy – kręcenie tego silnika nie miało większego sensu. Tak czy inaczej jego wytrzymałość dorobiła się miana legendy. Dla czterozaworowego silnika o pojemności 1085 cm3 żadnym problemem nie jest przejechanie ponad 200 tysięcy kilometrów. Świat zwariował.

BMW R 1150 RT (2001-2005). Nowocześniejszy brat

W roku 2001 R 1100 RT zostało zastąpione przez nowocześniejszego R 1150 RT. W motocyklu odświeżono nie tylko wygląd, ale i sinik oraz nadwozie. Pojemność silnika zwiększono do 1130 cm3, a to zaowocowało wzrostem mocy maksymalnej do 94 KM przy 7250 obr./min oraz sporym przyrostem momentu obrotowego – aż o 5 Nm. Motocykl otrzymał 6-stopniową skrzynie biegów i zdecydowanie świeższy, a przy okazji lżejszy wygląd. O kilogram zmalała masa motocykla co wydaje się zwykłą kosmetyką.

R 1150 RT zyskał na ogładzie. Zmiany w układzie paliwowym oraz zapłonowym i modyfikacje w zarządzaniu systemem otwarcia przepustnic sprawiły, że motocykl zaczął pracować kulturalniej. Użytkownicy docenili pojawienie się 6-tego biegu, który był nadbiegiem, który świetnie sprawdzającym się w trasie. Jednak mimo że jedną z najprostszych a przy okazji najbardziej efektywnych zmian było zastosowanie 17-calowych obręczy (zarówno z przodu jak i z tyłu). Wcześniej w osi tylnej znajdowała się 18-tka. Wpłynęło to doskonale na odczucie lekkości prowadzenia. Użytkownicy docenili również zmianę w sterowaniu sprzęgłem. Zniknęła klasyczna linka, a jej miejsce zajął układ hydrauliczny i bardzo dobrze. Do tej pory kierowcy musieli mieć sporo pary w łapie.

Jeśli chodzi o wyposażenie to również nie było na co narzekać. Kufry boczne, system ABS ze wspomaganiem, elektrycznie regulowana szyba przednia czy radio – to wszystko było dostępne w wersji seryjnej. Za dopłatą mogliśmy dorwać motocykl wyposażony w centralny kufer oraz podgrzewane manetki. W roku 2004 RT przeszedł sporą modyfikacje związaną z zaostrzaniem norm emisji spalin. Głowice silnika otrzymały drugą świecę zapłonową. Efektem ubocznym była spora poprawa pracy silnika.

Czas na BMW R 1200 RT

Cała seria R 1150 RT należała do naprawdę udanych. Potwierdzeniem dzisiaj mogą być ceny tych motocykli, które utrzymują się na stałym pułapie, a wręcz już zaczynają rosnąć. W roku 2005 BMW postanowiło odświeżyć model RT i zaproponowało światu R 1200 RT. To była tak naprawdę jedyna i słuszna decyzja. Konkurencja mocno rozpychała się łokciami, a w dorobku bawarskiego producenta od roku znajdował się model R 1200 GS. Wykorzystanie tej bazy wydawało się więcej niż naturalną koleją rzeczy.

O ile do tej pory mogliśmy mówić o ewolucji niemieckich bokserów, to tym razem bawarski producent zaproponował światu rewolucje na każdym polu. Silnik tak naprawdę był całkowicie nową konstrukcją. Wzrost mocy o 15 KM i aż 17 Nm był zauważalny gołym okiem, ale nie to było najważniejsze: jednostka przeszła tak dużą ilość zmian, że praktycznie całkowicie zmienił się charakter oddawania mocy. Przede wszystkim obniżono masę wału korbowego co pozytywnie wpłynęło na reakcję na gaz oraz zmniejszyło efekt bujania przy przygazówce. R 1200 RT otrzymał nowy układ wtryskowy, zapłonowy oraz dolotowy. To po raz kolejny zaowocowało ucywilizowaniem pracy silnika. Od teraz osoby przyzwyczajone do japońskiej myśli technologicznej po wejściu na ten motocykl nie były w tak dużym szoku jak do tej pory, co możemy potraktować jako ogromną zaletę – szczególnie, że to właśnie motocykle z tamtej części świata były największym konkurentem turystycznego BMW.

Przeczytaj również:

BMW R 1250 GS Vs R 1250 RT. Po co komu te motocykle?

Ucywilizowaniu jednostki napędowej pomogła również obecność wałka wyrównoważającego oraz układ sterowania z czujnikiem spalania stukowego. Duży wpływ miały również zmiany w skrzyni biegów, która do tej pory cały czas była wielka, ciężka i toporna, a jej praca potrafiła przyprawić nowego właściciela o zawroty głowy. Od teraz było zdecydowanie bardziej kulturalnie.

Wyposażenie R 1200 RT jak zwykle zwalało z nóg

Wszystkie zmiany poczynione przez bawarski konstruktorów sprawiły, że RT 1200 stał się motocyklem zdecydowanie lżejszym, a przede wszystkim łatwiejszym w prowadzeniu – nie tylko w stosunku do poprzednika, ale również do japońskiej konkurencji. Po raz kolejny wyposażenie robiło wrażenie i można pomyśleć, że zostawiało w tyle konkurencje. Z salonu sprzedaży mogliśmy wyjechać motocyklem wyposażonym w radio z CD, zawieszenie ESA (elektronicznie regulowane), podgrzewane siedzenie, tempomat – wszystko zależało od wersji. Dodatkowo R 1200 RT mógł zostać wyposażony w obniżone zawieszenie oraz siedzenie, co było sporym ukłonem w kierunku niższych kierowców.

BMW R 1200 RT

Konkurencja na rynku była spora. Motocykl BMW musiał konkurować z takimi motocyklami jak: Honda ST 1300 Pan European, Kawasaki GTR 1000, Kawasaki GTR 1400, czy Yamaha FJR 1300. Jak widzicie konkurencja była godna. Jednak na tym polu motocykl BMW naprawdę dawał radę, czego potwierdzeniem jest spora ilość sprzedanych sztuk.

BMW R 12000 RT: wygląd ma znaczenie

Całkowicie odrębną kwestią był nowy wygląd. Nareszcie RT nie był bazyliszkiem i można było na niego po prostu patrzeć. R 1200 RT stał motocyklem miłym dla oka, chociaż nadal całkowicie innym pod kątek estetyki od konkurencyjnych maszyn – to oczywiście możemy traktować jako sporą zaletę. Dynamiczne rysy, ogromna przednia owiewka i kształtne kufry sprawiały, że patrząc na ten sprzęt miałeś ochotę po prostu ruszyć w nieznanym kierunku i przeżyć wyjazd życia.

Oczywiście R 1200 RT nie ustrzegł się wad. Nie były one jakość szczególnie duże, ale np. brak możliwości normalnej wymiany oleju w przekładni kątowej napędu był sprawą bardzo upierdliwą – do tego stopnia, że od 2008 roku zmieniono to i umieszczono otwory serwisowe, tak aby można w spokoju i zaciszu własnego garażu wymienić olej.

Prawdziwe trzęsienie ziemi marka BMW urządziła swoim fanom w roku 2013 za sprawą R 1200GS, a w roku 2014 za sprawą modelu R 1200 RT. Mianowicie: motocykle otrzymały silnik z chłodzony cieczą (głowice) oraz wielotarczowym mokrym sprzęgłem. To była kolejna rewolucja, ale to już opowieść na inną historię.

BMW R 1200 RT: Dane techniczne

Dane techniczne

BMW R 1200 RT

Pojemność silnika  1170 cm3
Typ silnika Czterosuwowy, dwucylindrowy w układzie bokser
Moc maksymalna 108.62 KM (79.3 kW) przy 7500 obr./min
Moment obrotowy 115.00 Nm przy 6000 obr./min
Stopień sprężania 12.0:1
Średnica cylindra x skok tłoka 101.0 x 73.0 mm
Zasilanie Wtrysk paliwa
Liczba zaworów na cylinder 4, SOHC
Chłodzenie Powietrze, olej
Układ przeniesienia napędu
Skrzynia biegów 6-stopniowa
Napęd końcowy Wał Cardana z przekładnią kątową
Sprzęgło Suche, jednotarczowe
Wymiary i wagi
Waga na sucho 229 kilogramów
Waga motocykla gotowego do jazdy 259 kilogramów
Wysokość siedzenia 820 mm
Wysokość motocykla 1430 mm
Długość motocykla 2230 mm
Szerokość motocykla 905 mm
Rozstaw osi 1480 mm
Kąt główki ramy 26.6 stopnia (wyprzedzenie 110 mm)
Zawieszenie przód System Telelever, skok 120 mm
Zawieszenie tył System Paralever, skok 125 mm
Opona przednia 120/70-ZR17
Opony tylna 180/55-ZR17
Hamulce osi przedniej Dwie tarcze w rozmiarze 320 mm
Hamulec osi tylnej Tarcza hamulcowa w rozmiarze 265 mm
Układ ABS Tak
Pojemność zbiornika paliwa 27 litrów

 

  • Silnik
  • Typ Chłodzony cieczą/powietrzem, dwucylindrowy, czterosuwowy silnik typu bokser, dwa wałki rozrządu w głowicy, jeden wałek wyrównoważający
  • Średnica cylindra/skok tłoka 101 mm x 73 mm
  • Pojemność 1170 cm3
  • Moc znamionowa 92 kW (125 KM) przy 7,750 obr/min.
  • Maks. moment obrotowy 125 Nm przy 6,500 obr/min.
  • Stopień sprężania 12,5 : 1
  • Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem Elektroniczny wtrysk do rury ssącej
  • Kontrola emisji spalin katalizator trójdrożny z obiegiem zamkniętym, norma emisji spalin Euro 4
  • Osiągi/Zużycie paliwa
  • Prędkość maksymalna Ponad 200 km/h
  • Zużycie paliwa wg WMTC na 100 km 4,96 l
  • Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa super, minimalna liczba oktanowa 95 (LO)
  • Instalacja elektryczna
  • Alternator Alternator trójfazowy 540 W (moc znamionowa)
  • Akumulator Typ 12 V/16 Ah, bezobsługowy
  • Przeniesienie napędu
  • Sprzęgło Hydrauliczne sprzęgło w kąpieli olejowej
  • Skrzynia biegów Sześciobiegowa z uzębieniem śrubowym
  • Napęd Wał Kardana
  • Zawieszenie/Hamulce
  • Rama Dwuczęściowa konstrukcja ramy, złożona z ramy głównej i przykręconej do niej ramy tylnej, silnik nośny
  • Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła BMW Motorrad Telelever, średnica rury nośnej 37 mm, centralna kolumna resorująca
  • Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Jednoramienny wahacz z odlewu aluminiowego BMW Motorrad Paralever, kolumna resorująca WAD (WAD (tłumienie związane z podróżą), płynna hydrauliczna regulacja napięcia wstępnego sprężyny pokrętłem, regulacja tłumienia pokrętłem
  • Skok zawieszenia przód/tył 120 mm / 136 mm
  • Rozstaw kół 1485 mm
  • Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 116 mm
  • Kąt nachylenia główki ramy 63,6°
  • Koła Odlew aluminiowy
  • Rozmiar obręczy, przód 3.50 x 17″
  • Rozmiar obręczy, tył 5,50 x 17″
  • Opony, przód 120/70 ZR 17
  • Opony, tył 180/55 ZR 17
  • Hamulce, przód Dwutarczowe, tarcze pływające, średnica 320 mm, 4-tłoczkowe promieniowe zaciski hamulcowe
  • Hamulce, tył Jednotarczowe, średnica 276 mm, dwutłoczkowy zacisk pływający
  • ABS BMW Motorrad Integral ABS (półzintegrowany)
  • Wymiary/masy
  • Długość 2222 mm
  • Szerokość (z lusterkami) 982,8 mm (z kuframi: 984.5 mm)
  • Wysokość (bez lusterek) 1415,6 mm
  • Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia 805 / 825 mm (siedzenie wysokie*: 830 / 850 mm; siedzenie niskie*: 760 / 780 mm) *WD
  • Długość łuku krokowego na pusto 810 / 1850 mm (siedzenie wysokie*: 1875 / 1915 mm; siedzenie niskie*: 1740 / 1780 mm) *WD
  • Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 276 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita 495 kg
  • Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) 219 kg
  • Użytkowa pojemność zbiornika paliwa 25 l
  • Rezerwa paliwa Około 4 l

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button