BMW G 310 R czyli najmniejsza i najtańsza beemka na prawo jazdy A2

O BMW G 310 R słychać było już od dawna. Jednak niektórzy nie dowierzali, że Niemcy zdecydują się na uzupełnienie swojej kolekcji o tak mały i tani motocykl. Dziś wiemy, że to kontrowersyjny, ale bardzo słuszny krok.

Podczas projektowania G 310 R podjęto decyzję, że produkcja maszyny nie będzie miała miejsca w Europie. Zdecydowano się na Indie, tam BMW poczyniło ogromne inwestycje, które miały na celu utrzymanie odpowiedniej standaryzacji całej linii. Wszystko po to, aby klienci na całym świecie otrzymali maszyny najwyższej jakości, niczym nieustępujące niemieckiej produkcji.

Moim zdaniem to się udało. Uważnie przyglądałem się każdemu najmniejszemu detalowi w poszukiwaniu poczynionych oszczędności. Tutaj nie ma się absolutnie do czego przyczepić. Cieszę się z tego powodu, bo pierwotnie prezentowane prototypy dalekie były od ideału. W produkcyjnym egzemplarzu wszystko jest wykonane z dobrej jakości materiałów, które zostały starannie poskładane w jedną całość.

Pierwsze kilometry na BMW G 310 R to spore zaskoczenie. Patrząc na dane techniczne motocykla spodziewałem się mniejszej ilości wrażeń z jazdy. Tymczasem podczas operowania manetką gazu częściej miałem wrażenie, że pod zbiornikiem znajduje się czterysetka. Silnik reaguje bardzo spontanicznie na każde polecenie wydając przy tym przyjemny dla ucha dźwięk. Jednostka została w rozsądny sposób zblokowana ze skrzynią. Ta pracuje typowo po niemiecku – precyzyjnie. Przełożenia z kolei zostały bardziej nastawione na sprawny sprint, niż prędkość maksymalną. Choć z drugiej strony musze przyznać, że 130 km/h na autostradzie udawało się utrzymywać bez większych oporów. To wystarczy w przypadku miejskiego sprzętu.

BMW G 310 R może być także dobrym pomysłem dla początkujących, np. z prawem jazdy A2. Maszyna waży brutto zaledwie 158 kg. Jest dobrze zbalansowana, przez co przewidywalna, szczególnie w miejskim ścisku. Pomocny tutaj będzie także ABS. Cechuje się dobrym refleksem. To ważne przy tak ostrym układzie hamulcowym.

Nie narzekałem także na komfort. Zawieszenie jest rozsądnym kompromisem. Przedni upside down i tylny monoabsorber dobrze tolerują polskie studzienki, torowiska czy koleiny. Na plus zaliczam szeroką i nisko poprowadzoną kanapę. Geometria pozycji za kierownicą jest w moim przypadku wygodna i naturalna, choć momentami wydawało mi się, że jestem nieco za wysoki jak na G 310 R. Dlatego śmiem przypuszczać, że nawet sporo niższe ode mnie osoby będą czuły się tutaj jak w domu. Mam 185 wzrostu.

Miłym elementem standardowego wyposażenia jest elektroniczna deska rozdzielcza. Jest świetnie wykonana i moim zdaniem właśnie tej jakości detale definiują klasę premium. Wyświetlacz pokazuje nie tylko wskazania zapiętego biegu, obroty czy prędkość, ale jest tutaj także komputer pokładowy… Ten wskazał, że nie jestem eko kierowcą. Motocykl spalał przeciętnie przy bardzo dynamicznej jeździe 5 litrów na setkę. Myślę, że przy bardziej rozsądnym operowaniu gazem możemy zobaczyć trójkę.

W każdym razie jestem bardzo pozytywnie zaskoczony BMW G 310 R. Pierwotnie uważałem, że motocykl będzie stanowić spory kontrast na tle pozostałych propozycji tej marki. Tymczasem otrzymałem motocykl z jednej strony kosztujący stosunkowo niewiele, a z drugiej sprawiający bardzo dobre wrażenie wizualne i dający mnóstwo radości z jazdy na codzień.

  • Silnik
  • Typ Chłodzony cieczą, jednocylindrowy silnik 4-suwowy, cztery zawory, dwa wałki rozrządu w głowicy, mokra miska olejowa
  • Średnica cylindra/skok tłoka 80 mm x 62,1 mm
  • Pojemność 313 cm3
  • Moc znamionowa 25 kW (34 KM) przy 9500 obr./min. (wersja ECE)
  • Maks. moment obrotowy 28 Nm przy 7500 obr./min.
  • Stopień sprężania 10,6 : 1
  • Sporządzanie mieszanki/sterowanie silnikiem Elektroniczny wtrysk paliwa, BMS-E2
  • Kontrola emisji spalin Trójdrożny reaktor katalityczny pracujący w obiegu zamkniętym, normy emisji EU-4
  • Osiągi/Zużycie paliwa
  • Prędkość maksymalna 143 km/h
  • Zużycie paliwa wg WMTC na 100 km 3,33 l
  • Rodzaj paliwa Benzyna bezołowiowa super, minimalna liczba oktanowa 95
  • Instalacja elektryczna
  • Alternator Moc 330 W
  • Akumulator 12 V / 8 Ah, bezobsługowy
  • Przeniesienie napędu
  • Sprzęgło Sprzęgło wielotarczowe mokre, sterowane mechanicznie
  • Skrzynia biegów Synchronizowana 6-biegowa skrzynia biegów umieszczona w obudowie silnika
  • Napęd Łańcuch uszczelniany o-ring z tłumieniem szarpnięć w piaście tylnego koła
  • Zawieszenie/Hamulce
  • Rama Skręcana rama stalowa, silnik jako element nośny, w tylnej części rama z rur stalowych
  • Mocowanie/Zawieszenie przedniego koła Widelec teleskopowy „upside down”, O 41 mm
  • Mocowanie/Zawieszenie tylnego koła Przestrzenny odlewany wahacz aluminiowy, zamocowany bezpośrednio amortyzator centralny, regulacja naprężenia wstępnego sprężyny.
  • Skok zawieszenia przód/tył 140 mm / 131 mm
  • Rozstaw kół 1374 mm
  • Wyprzedzenie sworznia zwrotnicy 102,3 mm
  • Kąt nachylenia główki ramy 64,9°
  • Koła Aluminiowe odlewane koła
  • Rozmiar obręczy, przód 3,0 x 17″
  • Rozmiar obręczy, tył 4,0 x 17″
  • Opony, przód 110/70 R 17
  • Opony, tył 150/60 R 17
  • Hamulce, przód Tarczowy z jedną tarczą, średnica 300 mm, zacisk z czterema tłoczkami, mocowanie promieniowe
  • Hamulce, tył Tarczowy z jedną tarczą, średnica 240 mm, zacisk pływający jednotłoczkowy
  • ABS BMW Motorrad ABS
  • Wymiary/masy
  • Długość 2005 mm
  • Szerokość (z lusterkami) 820 (849) mm
  • Wysokość (bez lusterek) 1080 mm
  • Wysokość siedzenia, masa bez obciążenia 785 mm
  • Długość łuku krokowego na pusto 1760 mm
  • Masa bez obciążenia, gotowość do jazdy, pełny zbiornik paliwa 158,5 kg
  • Dopuszczalna masa całkowita 345 kg
  • Dopuszczalne obciążenie (z wyposażeniem standardowym) 186,5 kg
  • Użytkowa pojemność zbiornika paliwa 11 l
  • Rezerwa paliwa Około 1 l

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button