Aprilia RS4 Tuono 125: Pierwsze wrażenia

Zamknij oczy i wyobraź sobie, że dostajesz 10 kompletów kluczyków i wolną rękę. A teraz je otwórz i popatrz na warunki w jakich mam zapoznawać się m.in. z legendarną Aprilia Tuono 125

Aprilia zawsze będzie mi bliska choćby za sprawą takich konstrukcji jak RX 50, będącej podmiotem lirycznym moich mokrych snów z dzieciństwa. Ta marka to legenda i niedoścignione marzenie w erze polskich Motorynek i Ogarów.

Od tego czasu wiele się zmieniło. Płacz i lament wywołuje nie tylko panujący dziś deszcz i przemoczone majtki, ale także współczesne normy spalin. Przez nie Aprilia RS4 125 nie posiada silnika dwusuowego, a wtryskowy czterotakt z katalizatorem o mocy 15 KM i 12 niutach. Nie zmienia to faktu, że przy tak skromnej masie 129 kg nie ma konieczności pisania wniosków o zmianę prędkości. Motocykl cieszy się ogromną spontanicznością na ruchy manetką. Taki sam charakter mają hamulce z układem ABS, który dzisiaj niezwykle często dochodził do głosu.

RS4 Tuono od pierwszego kilometra przebiegu prowadzi się jak na Włocha przystało, wybaczcie jednak, że dziś nie będę w efektowny sposób demonstrować Wam jazdy po winklach czy sposobu działania przedniego upside-downa przy pełnym wciśnięciu klamki przedniego hebla. Uwierzcie mi, że sprzęt jest idealnie zbalansowany i otwarty na nawet najbardziej dyskretne gesty kierowcy. Myślę tutaj zwłaszcza o manualnej skrzyni z niewielkim i pewnym skoku.

Są jednak rzeczy, które mi się nie do końca podobają. Konkurencja już dawno zdecydowała się na zastosowanie ledów na przodzie. Aprilia tymczasem nadal konserwatywnie lansuje żółte światło. Nie wyglada to zbyt nowocześnie, choć nadal agresywnie. Budowa RS4 Tuono ma odwieźć sąsiada od myśli, że to tylko 125 ccm. Maszyna spokojnie może podawać się za nawet za trzysetkę. Tym bardziej, że to stylistyczny klon większych motocykli tej marki.

Wybaczcie, że dzisiejsza motocyklowa randka jest tak krótka i dzielę się jedynie pierwszymi wrażeniami. Obiecuję, że RS4 jeszcze do nas powróci i wówczas sprawdzimy tego bydlaka w miejskim zgiełku na dłuższym dystansie.

  • Silnik: jednocylindrowy, czterosuwowy, wtrysk paliwa, chłodzony cieczą.
  • Średnica i skok tłoka: 58 x 47 mm
  • Moc: 15 KM
  • Moment obrotowy: 12 Nm
  • Pojemność skokowa: 124,2 cc
  • Zapłon: Elektroniczny CDI
  • Skrzynia biegów: 6-biegowa
  • Sprzęgło: wielotarczowe w kąpieli olejowej
  • Hamulce: Tarczowe, hydrauliczne z ABS
  • Zbiornik: 14,5 litrów (w tym 3,5 litra rezerwy)
  • Emisje: Euro 4

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Back to top button