Test Aprilia Atlantic 125: Komfortowy i praktyczny skuter 125 ccm

Klasa 125 ccm jest coraz bardziej popularna w naszym kraju. Dużo importerów wprowadziło już w roku 2004 lub planuje wprowadzić skutery klasy 125 do swojej oferty. Nasza redakcja miała okazję przetestować skuter Aprilia Atlantic 125.

Jest to skuter produkcji włoskiej. Linią nadwozia nawiązuje do swoich większych braci. Zawsze zastanawiało nas jak to jest, że włosi robią bardzo ładne ale niestety awaryjne pojazdy. Chcieliśmy się przekonać jak jest z tym modelem. Wrażenia ogólną są bardzo pozytywne. Nie można powiedzieć, że pojazd ten jest brzydki. Ma w sobie pewien urok. Ciekawa stylistyka, nieco kanciasta jest bardzo elegancka.

Siedzisko zarówno dla kierowcy jak i dla pasażera jest dobrze wyprofilowane i mimo, że twarde jest komfortowe nawet na dłuższe trasy. Nie można niestety powiedzieć dobrych słów o wielkości tejże kanapy. Zdania są podzielone, jednak w naszym mniemaniu jest ona delikatnie za mała. Przód sprawia wrażenie jakby cały pojazd był bardzo mocny. Jego agresywny wygląd może się podobać. Zegary w Atlanticu 125 są dostatecznie czytelne. Producent pamiętał o mnogości funkcji. Brakuje trochę obrotomierza, co jednak nie psuje efektu całości.

Szyba seryjnie zamontowana w skuterze zapewnia osobom niezbyt wysokim komfort jazdy. Niestety jeśli masz powyżej 190 cm musisz pomyśleć o jakiejś zastępczej. Lusterka umieszczone są na długich ramionach. Zapewniają należytą widoczność tego co dzieje się z tyłu pojazdu. Wszelkie przełączniki zlokalizowane na kierownicy są dostępne bardzo łatwo. Niestety jakość ich wykoAączenia pozostawia wiele do życzenia.

Plastik z którego zostały wykonane jest po prostu kiepskiej jakości. Przyczepić się można również do ogólnego wykończenia i spasowania plastików. Z przodu w plastiku osłaniającym kolumnę kierowniczą znajdziemy schowek na drobiazgi. Dobrą rzeczą jest to, że można go zamykać… gdyby jeszcze to zamknięcie dobrze działało…

Pod kanapą znajdziemy dość obszerny schowek na bagaże. Dzięki niemu możemy wybrać się nie tylko na jednodniowy wypad, chociaż jeśli chcemy zabrać więcej rzeczy musimy zaopatrzyć się w kufer, który nie jest seryjnie montowany. Wygląd jest ważny, jednak skuter nie byłby niczym interesującym bez jazdy.

Przyjrzyjmy się nieco bliżej Aprilii Atlantic 125 i jej parametrom jezdnym. Zaraz po uruchomieniu silnik wydaje z siebie delikatny pomruk. Nie jest to dźwięk napawający optymizmem jednak jest to pojazd bardzo cichy. Jednoślad wyposażony jest w jednostkę czterosuwową jednocylindrową. W tej konfiguracji Atlantic 125 ma moc 15 koni mechanicznych. Osiągi jak na takiego malucha są dobre.

Realne 110 km/h przy średniej wadze kierowcy 70 kg nie powinno być problemem. Przyspieszenie nie jest powalające jednak ze względu na masę pojazdu i jego gabaryty można powiedzieć, że nie jest źle. Dla przykładu Keeway Viva 125 mimo, że mniejszy jest dużo słabszy od Atlantica. Przyspieszenie do prędkości 95 km/h jest odczuwalne, a potem… jest to tylko zwiększanie jej.

Pojemność baku paliwa wynosi 10,5 litra co zapewnia nam zasięg około 260 km przy normalnej jeździe bez szarżowania. Wynik nie jest powalający szczególnie, że to tylko 125cc.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Układ hamulcowy działa dość sprawnie i pozawala na szybkie zatrzymanie się z każdej niemal prędkości. Jeden z hamulców jest zintegrowany. Działa to poprzez zawór zwrotny który odpowiednio dobiera siłę hamowania na przód i tył. Z przodu mamy do dyspozycji jedną tarczę, tak samo jak z tyłu. Zawieszenie dobrze wybiera nierówności, chociaż nie jest to typowy kanapowiec.

Niestety dość dużą wadą tego skutera jest słaba szczelność pokrywy układu przeniesienia napędu. Już po 3000 uszkodzeniu uległ bendix startera co całkowicie uniemożliwiło odpalenie pojazdu. Importer nie uznał tego jako naprawy gwarancyjnej. Naszym zdaniem to duży minus… nie wiemy tylko czy dla firmy czy dla samego produktu.

Podsumowując: Skuter Aprilia Atlantic 125 cc jest bardzo atrakcyjną propozycją na rynku skuterowym. Zapewnia na wysoki komfort poruszania się, przyjemność a także funkcjonalność. Wygląd pojazdu jest bardzo atrakcyjny, ale… no właśnie ale… wykonanie nie stoi już na takim poziomie.

Niestety musimy zapłacić za nią około 18500 zł (10/2004) co bardzo boli. Z jednej strony dostajemy produkt markowy, od którego możemy wymagać bezawaryjności i sprawności działania, a z drugiej chyba za drogi. Nie wiem czy skuter o pojemności 125cc za 18500 jest dobrym wyborem. Dla porównania produkt firmy Keeway oczywiście gorszy jakościowo kosztuje 7999 (07/2004) ale czy ta różnica jakości jest aż tyle warta?

Gdybym to ja miał się decydować to chyba wybrałbym pojazd używany o większej pojemności lub trochę droższy nowy np. 250cc. Pragnąłbym przytoczyć tutaj pewną opinię, z którą się zgadzam. Wraz z przyjaciółmi doszliśmy do wniosku, że skuterem idealnym byłby taki pojazd, który zostałby stylistycznie zaprojektowany z włoskim artyzmem natomiast wykonanie wzięliby na siebie Japończycy. Tylko czy to kiedyś będzie możliwe?

Inne publikacje na ten temat:

5 opinii

  1. ,, Zawsze zastanawiało nas jak to jest, że włosi robią bardzo ładne ale niestety awaryjne pojazdy,,

    Tyle wiecie co zjecie, mam Aprilie Shiver , trachnąłem 40 tys po całej europie i tylko lałem i pompowałem, miałem serwis swój 20 lat i ostatnio okołóo 4 tysiace serwisowanych moto w Anglii, wszystkie sprzęty się psuja a najmniej włoskie, i tyle w temacie.

  2. Mam aprille 125 od 1 miesiąca . Przebieg 34 .000 km. Uważam że jest na obecny moment rewelacja. Nie widzę problemów o których pisze autor artykułu. Lusterka bajka – świetne stabilne, układ jezdny rewelacja . Prędkość maksymalna 100 km /h przy 130 kg wagi. Więcej na chwilę obecną nie jechałem. Czy pójdzie więcej nie wiem. To mój pierwszy skuter i może za 3 lata gdy zrobię prawo jazdy na motor – kupię ale skarabeusza 500. Dla mnie jedna wada małe koła , aczkolwiek dziś przejechałem się burgmanem – trochę szybszy przy starcie potem wolniejszy o 10 km /h. Jeszcze mniejsze koła i powiem, że wolę moją aprillę.

    1. Zapomniałbym – świetna duża owiewka, bardzo dużo miejsca na zakupy. Świetne siedzisko aczkolwiek już wymienione obicie – w Burgmanie bardziej trwałe. Ładnie równo chodzi , świetnie zapala generalnie polecam.

  3. Zapomniałbym – świetna duża owiewka, bardzo dużo miejsca na zakupy. Świetne siedzisko aczkolwiek już wymienione obicie – w Burgmanie bardziej trwałe. Ładnie równo chodzi , świetnie zapala generalnie polecam.

    Jedna uwaga – do artykułu . Jeżeli ktoś kupuje 125 to nie myśli za bardzo o czymś o większej pojemności – komentarz autora nie jest w punkt. Autor minął się z celem – nie można do skutera porównywać motocykla o większej pojemności.

  4. Zapomniałbym – świetna duża owiewka, bardzo dużo miejsca na zakupy. Świetne siedzisko aczkolwiek już wymienione obicie – w Burgmanie bardziej trwałe. Ładnie równo chodzi , świetnie zapala generalnie polecam.

    Jedna uwaga – do artykułu . Jeżeli ktoś kupuje 125 to nie myśli za bardzo o czymś o większej pojemności – komentarz autora nie jest w punkt. Autor minął się z celem – nie można do skutera porównywać motocykla o większej pojemności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button