125 ccm
Aktualnie czytasz:
Akademia Jazdy OtoMoto: Odc. 3: Pokonywanie zakrętów, technika przeciwskrętu
1

Tomasz Kulik w Akademii Jazdy OtoMoto w Skuterowo.com tłumaczy w jaki sposób pokonywać zakręty naszym jednośladem. Wytłumaczymy i pokażemy jak działa przeciwskręt, który stosujemy wszyscy, jednak większość z nas całkowicie nieświadomie.

Motocykl pod wieloma względami jest podobny do konia – siedzimy na siodełku jak na siodle. Jeżeli ktoś źle siedzi w siodle – z konia spada, jeżeli źle siedzi na motocyklu też ta jazda może się skończyć niewesoło. Pamiętajmy o tym, żeby nie popełniać podstawowego błędu jakim jest odchylanie się na zewnątrz zakrętu. Nie może być sytuacji, że ktoś przerażony że pokonuje zakręt, motocykl przechyla bo musi skręcić, a samemu odstawia ciało zewnętrzną stronę. Jest to dosyć poważny błąd, który się dosyć często kończy wypadkiem.

>>Szukasz skutera 125? Zobacz oferty OtoMoto.pl 

Jeżeli zgarbieni, będziemy skuleni na motocyklu to też jest to przede wszystkim niezdrowe i niebezpieczne przy okazji, bo odcinek szyjny kręgosłupa i piersiowi jest narażony na wyboczenie, na kontuzję, na przesunięcie dysku międzykręgowego jeżeli natrafimy na dziurę, na garb, na wyrwę, inną gwałtowną nierówność nawierzchni. Zatem siedzimy na motocyklu prosto, idziemy w zakręt razem z motocyklem, nie garbimy się, patrzymy daleko. Jeżeli głowa jest niżej, szyja prosta, dłuższy odcinek drogi jest widoczny.

Operowanie klamkami – jeżeli będziemy trzymali się za kierownicę to kierowanie motocyklem będzie bardzo nieskuteczne. Motocykl będzie nami tarmosił, a nie będzie dawał się kierować. Jeżeli siedzimy w siodle pewnie, bak trzymany jest kolanami, nie kurczowo, wystarczy, że kolana przylegają do baku, wtedy ręce mogą być luźne, mogą kierować kierownicą, operować hamulcem, gazem, sprzęgłem bez wysiłku.

>>Co wybrać? Sprawdź oferty motocykli 125 ccm na OtoMoto.pl 

Zdarza się, że początkujący motocyklista skarży się po niezbyt długiej przejażdżce na ból rąk. Mówi: ręce bolą, ramiona bolą, wszystko boli. Dlatego, że zamiast trzymać kierownicę trzymał się kierownicy. Tego nie wolno robić. To jest nie tylko niewygodne, ale i niebezpieczne, bo motocykl nie da się precyzyjnie prowadzić.

Stopy na podnóżkach też mają stać pewnie, nie zsuwać się z podnóżków, gdyż łatwo o kontuzję. W zasięgu stopy ma być dźwignia zmiany biegów, dźwignia hamulca tylnego, ale wygodnie! Stopy wystawione na zewnątrz, jak to mówią: na kaczkę, też mogą doznać kontuzji, bo pokonują zakręt „zaczepimy czubkiem buta o nawierzchnie”. Są takie przypadki, że ktoś miał stopę tak wystawioną, że czubek buta był niżej niż podnóżek. Bardzo łatwo o bolesną kontuzję.

>>Zobacz oferty chopperów 125 na prawo jazdy B

Wielu użytkowników motocykli z małym stażem będzie zaskoczonych tym jak się kieruję jednośladem. Otóż rządzi przeciwskręt. Chcąc skręcić motocyklem, motorowerem pchamy prawą ręką do przodu skręcajmy w prawo, pchamy lewą ręką do przodu skręcam w lewo. Przeciwskręt wykorzystują wszyscy odkąd odkręcone im boczne kółka od rowerka, ale nie wszyscy o tym wiedzą. Świadomość, że tak jest wywoływanie przechyłu motocykla jest przyczyną skręcania ułatwia jazdę, największą frajdę z jazdy, ale najważniejsze – poprawia bezpieczeństwo. Żeby nie rozciągać – pcham prawą ręką do przodu to motocykl skręca w prawo, pcham lewą ręką skręcam w lewo. Przeciwskręt rządzi.

Ważnym argumentem przemawiającym za zakupem motocykla klasy 125 cm3 jest łatwość parkowania. W warunkach miejskich dużo czasu tracimy na ulokowanie samochodu. Motocykl dużo łatwiej zaparkować tak, żeby nikomu nie przeszkadzał. Czy to między kioskiem z gazetami a słupem ogłoszeniowym, drzewem a latarnią, gdzie auto nie skorzysta bo jest zbyt duże, motocykl stawiamy od razu, nie tracimy czasu. I jeszcze jedna rzecz bardzo ważna – parkowanie motocykla jest bezpłatne.

Zobacz pozostałe części Akademii Jazdy OtoMoto w Skuterowo.com.

Akademia Jazdy OtoMoto z Tomaszem Kulikiem w Skuterowo.com powstaje we współpracy z serwisem ogłoszeniowym OtoMoto.pl.

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Ania Grzelak
Ania Grzelak
Kobieta o nietypowej pasji. Mając trzynastkę na karku jeździła klasycznym Simsonem. W wieku 18 lat kupiła pierwsze 650 ccm. Jej garaż to cały przekrój segmentów od małego skutera, przez maxi Burgman po klasycznego nakeda.
1 Komentarze
  • Zdjęcie profilowe Pawelmonte
    4 kwietnia 2015 at 10:13

    A co z przycieraniem butem o asfalt w zakręcie? Parę razy zdarzyło mi się to na enduro i nie trzymałem palców w dół! Sprawę rozwiązuje mniejsze pochylenie podczas jazdy i wcześniejsze sprawdzenie możliwości składania motocykla na postoju.Nie radzę tak jednak sprawdzać pojazdu powyżej 150kg, no chyba że w kilka osób…powodzenia.Pawel.