Aktualnie czytasz:
9 sposobów na obniżenie spalanie Twojego motocykla, skutera lub motoroweru
1

Jazda motocyklem z założenia służy czerpaniu przyjemności. Pęd powietrza, przyspieszenie, przeciążenia – jednym słowem wolność. To wszystko jednak ma swoją cenę, którą jest zużycie paliwa. Czy wiesz, co zrobić, żeby spalać mniej?

Oszczędna jazda motocyklem jest branżowym oksymoronem. Większość motocyklistów jeździ swoimi jednośladami, bo po prostu to kochają, nie zważając na spalanie. Wielu z nas używa jednak motocykla czy skutera do codziennych dojazdów do pracy czy szkoły, a wtedy im mniejsze zużycie paliwa, tym lepiej.

Zobacz, co trzeba zrobić, żeby wizyty na stacji benzynowej były jak najrzadsze. Wiele z tych porad, jeśli nie większość, równie dobrze znajdzie zastosowanie w samochodach. W końcu i tu, i tam, pracuje silnik spalinowy, który zużyje tym mniej paliwa, im mniej się napracuje.

Prawidłowe ciśnienie opon

Zbyt mało powietrza w oponach oznacza nie tylko pogorszenie stabilności i przyspieszone zużycie ogumienia. To również większe opory toczenia, a co za tym idzie, spalanie. Przy czym ważne jest, żeby poziom ciśnienia w oponach kontrolować regularnie, minimum raz-dwa razy  w miesiącu. Do jakiego poziomu pompować koła? Takiego, jak zaleca producent.

Grzanie silnika

Praca silnika jest optymalna, kiedy osiągnie on właściwą temperaturę. Jak go najszybciej rozgrzać? Ruszając w drogę niemal od razu po odpaleniu. Przy czym ważne jest, żeby w pierwszych minutach jechać spokojnie i nie „żyłować” silnika, bo to zniszczy go w szybkim tempie. Wbrew pozorom jednostka napędowa najszybciej rozgrzewa się pod obciążeniem, a nie na postoju. Nie mówiąc o tym, że grzanie na postoju to bezsensownie wypalana benzyna i ryzyko mandatu.

Filtry

Filtr powietrza to płuca silnika i musi być regularnie wymieniany. Im bardziej zapchany i brudny filtr, tym mniej powietrza dociera do komory spalania. Duże znaczenie ma to w przypadku silników dwusuwowych, ale i w czterosuwach czysty filtr powietrza zdziała cuda.

Podobnie z filtrem paliwa – jego regularna wymiana jest niezbędna dla poprawy sprawności układu napędowego. Zwłaszcza, jeśli zdarzało ci się tankować na małych, lokalnych stacjach.

Hamowanie silnikiem

Podobnie jak w samochodach, tak i w motocyklach z czterosuwowymi silnikami i wtryskiem paliwa, odjęcie gazu przy odpowiednio dużych obrotach powoduje odcięcie dopływu benzyny. Ponieważ wtedy wał korbowy napędzany jest przez koła,  opory wewnętrzne w silniku i skrzyni biegów powodują spowolnienie maszyny.

Ten fakt można wykorzystywać w trasie, kiedy z daleka widać, że trzeba będzie zahamować lub zwolnić. Zamiast dojeżdżać do końca i hamować w ostatnim momencie, warto – o ile ruch na to pozwala – zrzucać kolejne biegi, czym nie dość że zaoszczędzisz paliwo, to jeszcze dasz wytchnienie samym hamulcom. Ta technika przyda się też podczas zjazdu ze wzniesienia.

Płynięcie z ruchem

Płynna jazda jest kluczem do oszczędności. Staraj się unikać ciągłego hamowania i przyspieszania. Zamiast tego patrz na drogę z wyprzedzeniem i dostosuj prędkość do sytuacji. Jeśli za chwilę będziesz musiał zahamować, lepiej lekko zwolnić, hamując silnikiem. Może się okazać, że zanim dojedziesz do przeszkody, np. do świateł, włączy się zielone i zatrzymanie nie będzie w ogóle konieczne.

Jadąc w dużym ruchu unikaj ciągłego podjeżdżania do pojazdów przed tobą, bo co chwilę będziesz zmuszony mocno hamować. To zaburza płynność przejazdu i grozi najechaniem na inne auta.

Stan techniczny

Ogólny stan techniczny motocykla bezpośrednio wpływa na opory toczenia czy tarcie wewnętrzne i ma przełożenie na sprawność silnika i podzespołów. Niewymieniany olej gęstnieje, zwiększając opory. Niewymieniane filtry zaburzają przepływy – powietrza czy paliwa.

Zaniedbane hamulce mogą nie odbijać klocków, przez co te w czasie jazdy będą nieustannie lekko trzeć o tarcze, zwiększając spalanie. Regulacja zaworów, ustawienie gaźnika, wymiana świec zapłonowych – to tylko niektóre elementy, których stan bezpośrednio wpływa na spalanie.

Aerodynamika i masa

Wszelkie dodatkowe akcesoria, jak torby, kosze, dodatkowe owiewki, nieopływowy kask zaburzają przepływ powietrza i zwiększają powierzchnię, z jaką musi sobie poradzić silnik, żeby napędzić maszynę.

Niebagatelne znaczenie ma masa. Wszelkie dodatkowe akcesoria, nie mówiąc o masie samego motocyklisty czy jego pasażera, zwiększają zapotrzebowanie na paliwo. Liczy się dosłownie każdy kilogram.

Ruszanie z miejsca

Optymalne, z punktu widzenia spalania, jest dynamiczne przyspieszanie aż do momentu uzyskania żądanej prędkości i następnie jej utrzymywanie na najwyższym możliwym biegu. Zarówno powolne ruszanie i żmudne rozpędzanie, jak i każdorazowy sprint z paleniem gumy, źle wpływają na zasięg motocykla.

Podsumowanie

Ekojazda motocyklem? W pierwszej chwili te słowa budzą szok. Jest on jednak związany zasadniczo z tym, że eco-driving kojarzy się często z powolną, „emerycką” jazdą i tamowaniem ruchu. Nic bardziej mylnego, bo ekologicznie znaczy płynnie, a nawet dynamicznie. Z rozwagą i wyobraźnią, na sprawnym i bezpiecznym sprzęcie. To co, próbujemy czerpać radość z ekojazdy? To nie takie straszne, jak się wydaje!

Tekst powstał przy współpracy z iMoto

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
6%
Interesujące
78%
heh...
17%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe PrzemyslawBorkowski
PrzemyslawBorkowski
10 od lat po Warszawie na dwóch kołkach. Piórem od lat po kartce. Przemysław Borkowski jest absolwentem dziennikarstwa na UW. Od najmłodszych lat pasjonuje się motoryzacją, zwłaszcza jednośladami. W swojej pracy łączy umiejętności zdobyte przez lata doświadczenia w prasie wraz ze swoją pasją. | Redakcja | Google+
1 Komentarze
  • Jan
    15 maja 2017 at 23:45

    Jest wiele jednośladów, które nie maja dużego spalania. Osobiście polecam Bartona Classic. Spalanie nie jest duże, a wygodna kanapa pozwala na długą, komfortową jazdę. Długie wycieczki na nim nie powodują dużych strat w portfelu, a dają na prawdę dużo radości. 🙂