Olsztyn: Tramwaje zlikwidują korki i ułatwią poruszanie się po mieście.

Od jesieni po Olsztynie będzie można jeździć tramwajami. Dzięki zmianom w komunikacji miejskiej ruch w centrum miasta ma zmniejszyć się o 20%. Czy to oznacza lepsze warunki jazdy dla skuterzystów i motocyklistów?

Na wiosnę pisaliśmy o obwodnicy Olsztyna, która miała być lekarstwem na zakorkowane miasto. Okazuje się, że to tylko jeden z kilku projektów, które łącznie mają sprawić, że miasto będzie bardziej przejezdne. Kolejnym z nich jest wprowadzenie w Olsztynie od jesieni tramwajów oraz jednoczesne lepsze dostosowanie linii autobusowych do potrzeb pasażerów.

Tramwaje wracają na ulice Olsztyna po 50 latach. W chwili obecnej trwa budowa od podstaw linii tramwajowych, które połączą najdalsze osiedla Olsztyna ze śródmieściem oraz z dworcem kolejowym i kampusem akademickim.

Wszystkie udogodnienia kierowane w stronę komunikacji zbiorowej mają pośredni wpływ na jakość i komfort podróżowania w komunikacji indywidualnej. Ocenia się, że sprawna komunikacja zbiorowa sprawi, że od 15 proc. do 20 proc. użytkowników aut osobowych przesiądzie się do pojazdów komunikacji publicznej. Inwestowanie w komunikację zbiorową odczują też taksówkarze, którym miasto udostępniło możliwość poruszania się buspasami – Jerzy Roman, dyrektor Zarządu Dróg, Zieleni i Transportu.

Aktualnie trwają prace nad planem finansowym nowego układu komunikacji zbiorowej. Łączny koszt funkcjonowania komunikacji zbiorowej autobusów i tramwajów będzie się wahał w granicach od 77,3 mln do 81,3 mln zł rocznie. Obsługa 3 nowych linii tramwajowych to koszt 10,1 mln zł rocznie.

Budowane właśnie linie tramwajowe mają poprawić komunikację miejską w Olsztynie. Połączą najbardziej odległe dzielnice miasta tak zwane sypialnie Jaroty, Pieczewo i Nagórki z centrum miasta oraz dworcem kolejowym i miasteczkiem studenckim oraz Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim w Kortowie. Oprócz linii tramwajowych budowana jest zajezdnia dla tramwajów. Powstała także nowa ulica – Obiegowa, która skróci przejazd do śródmieścia Olsztyna.

Wartość projektu tramwajowego według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to 497 mln zł, z czego unijne dofinansowanie wyniesie 350 mln zł.

Budowa tras tramwajowych jest częścią dużego projektu usprawnienia komunikacji miejskiej w Olsztynie. Projekt przewiduje również kupno tramwajów, budowę buspasów, oraz instalację inteligentnego systemu sterowania ruchem ulicznym, który będzie uwzględniać natężenie ruchu w godzinach szczytu.

fot.: www.wiadomosci.olsztyn.pl

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button