125 ccm
Aktualnie czytasz:
Motorowery o 35% w dół – motocykle 125 hitem sezonu: Statystyki rejestracji jednośladów
0

Rynek skuterów i motorowerów o pojemności silnika do 50 ccm kurczy się na niespotykaną dotychczas skalę. Na podstawie danych PZPM w okresie styczeń – kwiecień zarejestrowano o 35% mniej małych jednośladów. Z tym samym czasie rynek motocykli i skuterów 125 ccm wzrósł o ponad 1000%.

Spadek zainteresowania motorowerami, w tym skuterami klasy 50 ccm był spodziewanym skutkiem wprowadzenia nowych przepisów o motocyklach 125 ccm na prawo jazdy B. Dotychczasowi posiadacze takich uprawnień mogli jedynie poruszać się jednośladami najmniejszych pojemności. Już w sezonie 2014 badania Skuterowo.com wykazały iż ponad 90% respondentów dokona zamiany pojazdu na większy. Procentowy, negatywny wpływ na segment 50 ccm był jednak trudny do oszacowania. Obserwowany dziś peak nie oznacza jeszcze końca spadków, a sytuacja może się ustabilizować dopiero po wprowadzeniu nowelizacji przepisów o prawie jazdy AM. Trudno jednak póki co mówić o terminie wprowadzenia zmian.

Nowe MOTOROWERY – ranking marek – 2015 narastająco
Pozycja Marka Styczeń-Kwiecień
2015 Udział % 2014 Udział % % Zmiana
1 ROMET MOTORS 3215 37,17% 5030 37,85% -36,1%
2 JUNAK 1345 15,55% 1702 12,81% -21,0%
3 ZIPP 1146 13,25% 1592 11,98% -28,0%
4 TOROS 574 6,64% 961 7,23% -40,3%
5 KYMCO 274 3,17% 473 3,56% -42,1%
6 WONJAN 247 2,86% 304 2,29% -18,8%
7 TAOTAO 232 2,68% 453 3,41% -48,8%
8 FERRO 224 2,59% 96 0,72% 133,3%
9 WANGYE 196 2,27% 253 1,90% -22,5%
10 DAFIER 151 1,75% 375 2,82% -59,7%
RAZEM 1-10 7604 87,9% 11239 84,6% -32,3%
POZOSTAŁE MARKI 1045 12,1% 2051 15,4% -49,0%
RAZEM 8649 100% 13290 100% -34,9%

 

Nowa ustawa o kierujących pojazdami sprawiła, że każdy posiadacz prawa jazdy B od co najmniej 3 lat może stać się pełnoprawnym kierowcą motocykla o pojemności skokowej silnika do 125 ccm. Spore zainteresowanie jednośladami widać w raporcie PZPM za okres styczeń – kwiecień 2015. Największym beneficjentem pozostaje Romet z udziałem 24.9% oraz wzrostem sprzedaży na poziomie niemal 500%. O 500 motocykli mniej w tym okresie zarejestrował Junak – 18.4% udziałów przy 1156% wzrostu rok do roku. Dalej na podium uplasowała się Yamaha – niemal co 10 rejestrowany w Polsce motocykl był sygnowany przez tego japońskiego producenta. Warty podkreślenia jest także awans Kymco na pozycję 6, przy wzroście o ponad 453%.

Nowe* MOTOCYKLE – ranking marek – 2015 narastająco
Pozycja Marka Styczeń-Kwiecień
2015 Udział % 2014 Udział % % Zmiana
1 ROMET MOTORS 1905 24,9% 323 11,5% 489,8%
2 JUNAK 1407 18,4% 112 4,0% 1156,3%
3 YAMAHA 692 9,0% 362 12,9% 91,2%
4 HONDA 486 6,3% 284 10,1% 71,1%
5 BMW 470 6,1% 454 16,2% 3,5%
6 KYMCO 454 5,9% 82 2,9% 453,7%
7 KTM 273 3,6% 200 7,1% 36,5%
8 SUZUKI 240 3,1% 178 6,4% 34,8%
9 KAWASAKI 223 2,9% 192 6,9% 16,1%
10 HARLEY-DAVIDSON 203 2,6% 219 7,8% -7,3%
RAZEM 1-10 6353 82,9% 2406 86,0% 164,0%
POZOSTAŁE MARKI 1308 17,1% 393 14,0% 232,8%
RAZEM 7661 100% 2799 100% 173,7%

 

Celem dogłębnej analizy wpływu segmentu 125 ccm na sprzedaż motocykli ogółem w Polsce należy zapoznać się z poniższą tabelą. Konfrontując dane z powyższymi wskazaniami jesteśmy w stanie ocenić ilość sprzedanych jednośladów homologowanych do poruszania się z prawem jazdy B w stosunku do całości rynku.

  Nowe MOTOCYKLE – ranking marek wg DCC – 2015 narastająco
  Pojemność Marka Styczeń-Kwiecień
  2015 2014 Zmiana
r/r
2015
Udział %
2014
Udział %
 
  <=125cm3 ROMET MOTORS 1802 172 947,7%    
    JUNAK 1390 86 1516,3%    
    KYMCO 431 64 573,4%    
    pozostałe marki 1801 138 1205,1%    
  <=125cm3 Suma   5424 460 1079,1% 70,8% 16,4%

 

To dość spore przetasowanie w stosunku do lat ubiegłych oraz niespotykane wcześniej wzrosty sprzedaży. Według specjalistów taki trend ma szansę utrzymać się przez najbliższe nawet 5 lat, po których nastąpi stabilizacja poziomu rejestracji motocykli 125 ccm w Polsce.

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%